Meta brengt meerdere op artificial intelligence (AI) gebaseerde toepassingen naar Instagram en wil dat creators gebruik gaan maken van de kunstmatige intelligentie.

Op de ontwikkelaarsconferentie Connect van Meta op woensdag onthulde topman Mark Zuckerberg verschillende generatieve AI-toepassingen die nuttig kunnen zijn voor creators en influencers.

De deze week onthulde generatieve AI-technologie van Meta heet Emu en kan worden gebruikt om foto’s te bewerken in de Instagram-app. De fotobewerkingstoepassingen en andere AI-tools zullen volgens Zuckerberg over “ongeveer een maand” beschikbaar zijn op Instagram.

Hij zei tijdens de Connect-conferentie ook dat de Emu-technologie binnen een paar seconden afbeeldingen kan genereren. Naast de fotobewerkingstoepassingen is Meta al bezig met het uitrollen van AI-stickers, waarbij zowel Emu- als Llama 2-technologie gebruikt wordt. Llama is het zogenoemde large language model (LLM) van Meta, de technologie waarop AI-chatbots als ChatGPT werken.

AI-chatbots en -assistenten zullen binnenkort ook verschijnen in de apps van Meta.

Dit zijn alle nieuwe AI-toepassingen die Meta naar Instagram brengt:

  • Nieuwe fotobewerkingstools in de Instagram-app. Net als vele viral apps en de generatieve AI-filters op TikTok, komt Instagram nu ook met zijn eigen generatieve AI-tools. Gebruikers kunnen foto's bewerken met "restyle", waarbij ze een artistieke draai kunnen geven aan een foto door die bijvoorbeeld te veranderen in een aquarelschilderij of 'backdrop', waarbij de achtergrond van een foto kan worden vervangen door een beschrijving. Bij elke foto die met die tools bewerkt wordt, wordt aangegeven dat er AI is gebruikt, schrijft Meta in een blogpost.
  • Door AI genereerde eigen unieke stickers om in DM's en Stories te gebruiken. In plaats van de sticker en emoji's te gebruiken die al in Instagram te vinden zijn, kunnen gebruikers met een nieuwe tool die gebruik maakt van generatieve AI hun eigen unieke stickers maken. De toepassing wordt "in de loop van volgende maand" beschikbaar voor een beperkte groep Engelstalige gebruikers. De AI-stickers kunnen niet alleen worden gebruikt in Instagram-toepassingen als DM's en Stories, maar ook in andere apps als WhatsApp, Messenger en Facebook.
  • Interactieve AI-bots, of personages zoals Meta het noemt. Naast de generieke AI-assistent "Meta AI", komt Meta met 28 verschillende AI-chatbots die samen met celebrities en influencers ontwikkeld zijn. Voor die 'personages' is samengewerkt met Amerikaanse beroemdheden als Tom Brady en Kendall Jenner en met bekende influencers als MrBeast, LaurDIY en Charli D'Amelio. De AI-personages krijgen ook hun eigen profielen op Instagram en Facebook.
  • Creators kunnen in de toekomst hun eigen bots maken. "We zijn een platform aan het ontwikkelen waar je AI's kunt creëren, die je kunnen helpen iets voor elkaar te krijgen of om gewoon plezier aan te beleven", zegt Zuckerberg. "Mensen kunnen in het hele Meta-universum de interactie aangaan met die AI's." Zuckerberg prees de AI-bots aan als mogelijkheid voor creators voor meer "betrokkenheid" met hun gemeenschappen. De bots moeten volgens Meta "direct gecontroleerd" worden door de creator. Er is al een aantal startups dat vergelijkbare AI-tools heeft onthuld waarmee creators AI-versies van zichzelf kunnen maken, zoals Afterparty en Render Media.

LEES OOK: Hoe Facebook aantrekkelijker wil worden voor content creators die al werken met Instagram en andere platforms